Mangel på B12 injektionsvæske (Vibeden) i Danmark

Total mangel på B12 injektionsvæske (Vibeden) til forebyggelse og behandling af en særlig blodmangelsygdom (perniciøs anæmi) i Danmark!

Tidligere blev produktet Betolvex benyttet, men dette produkt er udgået og så vidt jeg er informeret blevet overtaget af producenten bag Vibeden. Så skulle vi som patienter så kunne forvente at få vores medicin behov dækket alligevel, men dette er bestemt ikke tilfældet!

Siden overtagelsen har den livsvigtige B12 medicin stort set ikke været til at opdrive og ikke nok med det, prisen på produktet er tredoblet i forhold til Betolvex. Det ligner et regulært monopol på lige netop dette område!

Betolvex blev solgt i pakker med 5 ampuller og Vibeden bliver solgt i pakker med 3 ampuller - lige pt. et det kun muligt at købe 1 ampul af gangen, med andre ord - det er rigtigt dyrt for den enkelte patient. Et andet spørgsmål som jeg har stillet på apoteket er om hvor vidt jeg kan få udleveret 3 x 1 stk. ampuller på den recept som min læge har skrevet om som lyder på en pakning med 3 stk. - hvis ikke, så bliver det rigtigt dyrt for samfundet, hvis vi skal til lægen hver gang vi blot skal have 1 stk. ampul udleveret.

Om der kan gøres noget politisk kan jeg ikke gennemskue, men noget skal der gøres. 

Normalt skal patienterne have en injektion hver 3. måned, men mange ligesom jeg selv skal have den månedligt!

Mangel på B12 vitamin er ikke helt ufarligt, du kan læse mere om det herunder!

http://www.netdoktor.dk/sygdomme/fakta/blodmangelb12.htm

Hvordan jeg selv havnede i denne situation og blev afhængig at B12 injektioner, var grundet en operation af en perforeret blindtarm et par år tilbage! Behandlingen er livslang!



Ingen kommentarer:

Send en kommentar